فهرست مطالب

مجله تاریخ و تمدن اسلامی
پیاپی 39 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید حسن مهدیخانی سروجهانی* صفحات 3-25

    شریف رضی (د 406ه) در یکی از خطبه های نهج البلاغه از دو نفر به نام های علاء بن زیاد حارثی در جایگاه شخصی متمول و عاصم بن زیاد حارثی به عنوان فردی زاهدپیشه نام برده است که توسط امام علی(ع) موعظه شده اند. در این مقاله براساس اخبار و گزارش های منابع تاریخی، رجالی، حدیثی و ادبی، محتوای خطبه و اشخاص نام برده در آن بررسی شده است. عاصم بن زیاد حارثی و علاء بن زیاد حارثی متمول، هر دو در تاریخ مجهول اند. شریف رضی، و متقدمین و متاخرین او علاء بن زیاد عدوی زاهد (د 94ه) را با عاصم بن زیاد اشتباه گرفته اند؛ هم چنین شریف رضی و برخی به اشتباه به جای ربیع بن زیاد از علاء بن زیاد حارثی به عنوان فرد متمول نام برده اند. افزون بر این به نظر می رسد اصل خبر مربوط به حسن بصری باشد، اما در نهج البلاغه و سایر منابع به امام علی(ع) نسبت داده شده است.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، شریف رضی، عاصم بن زیاد، علاء بن زیاد، ربیع بن زیاد، حسن بصری
  • محمد تقوی* صفحات 27-45

    فتوح مصر و اخبارها نگاشته ابن عبدالحکم (د 257ه) از نخستین فتوح نگاری های اسلامی درباره سرزمین های غربی جهان اسلام به ویژه مصر است.  قدمت و اصالت کتاب و اقتباس های مورخان بعدی از آن، دستیابی به رویکرد و نگرش تاریخی نویسنده در نگارش آن را ضروری می سازد. به این مهم در پژوهش حاضر با واکاوی جزءنگرانه برخی از روایت های کتاب توجه شده است. رویکرد دینی نویسنده، عامل اصلی در گزینش و نقل روایت های تاریخی این کتاب بوده است. بر همین اساس، عنصر «ایمان» را عامل اصلی کامیابی مسلمانان در فتح مصر در مقابل مادی گرایی حاکمان بیزانسی می داند. «عرب گرایی» نیز از طریق تاکید نویسنده بر سبک زندگی بدوی عرب، رقابت های قبیله ای و ذکر اطلاعات نسب شناسی، بر تاریخ نگری ابن عبدالحکم موثر واقع شده است.

    کلیدواژگان: تاریخ نگاری اسلامی، فتوح نگاری، فتح عربی، اسلامی، ابن عبدالحکم، فتوح مصر و اخبارها.
  • حسین سپیدنامه*، احمد صالحی کاخکی، سید هاشم حسینی، ابراهیم رایگانی صفحات 47-77

    در منابع تاریخی درباره حضور اسماعیلیان در کوره/ ناحیه ارجان، در جنوب غربی ایران، و به ویژه قلاع و استحکامات آنان گزارش های پراکنده ای در دست است. بررسی و مطالعه باستان شناختی قلعه های منتسب به اسماعیلیان در این ناحیه هدفی است که این مقاله دنبال کرده است. استحکامات موجود در این ناحیه، نشان از اهمیت بسیاری از قلاع و دژهای دفاعی طی سده های میانه اسلامی دارد که تنها با همسنجی آن ها با متون تاریخی و مطالعات اکولوژیکی می توان به اهمیت و جایگاه آن ها پی برد. اسماعیلیان به سبب موقعیت جغرافیایی راهبردی و اهمیت اقتصادی کوره ارجان از اوایل قرن پنجم هجری، به این منطقه وارد شدند. براساس متون تاریخی و همسنجی با شواهد باستان شناختی، قلاع اسماعیلیان در این شامل قلعه های نادر(ناظر)، جلادجان، طنبور و دیرآب بوده که حاکی از حضور پیروان این فرقه در ناحیه ارجان و فعالیت های سیاسی- نظامی آن ها در این ناحیه به ویژه در دوره سلجوقی است.

    کلیدواژگان: اسماعیلیان در ایران، قلعه های اسماعیلیه، جغرافیای تاریخی ارجان، رابطه اسماعیلیان و سلجوقیان
  • بهزاد مفاخری* صفحات 79-97

    تاریخ الاکراد مستوره اردلان، از جمله آثار در زمینه تاریخ کردستان با موضوع وقایع سیاسی امرای اردلان است که به قلم مستوره کردستانی به نگارش درآمده است. در این مقاله تاریخ الاکراد معرفی و رویکرد، روش و بینش مستوره در نگارش آن بررسی شده است. بنابر یافته ها تاریخ الاکراد در تاریخی دودمانی است و اصول و الگوهای تاریخ ‍ نگاری سنتی اسلامی-ایرانی را به خوبی می توان در آن مشاهده کرد. نویسنده، در تحلیل رویدادها، به مشیت الهی معتقد بوده و کمتر به نقش اراده و تدبیر انسان در شکل گیری حوادث باور داشته است. مستوره همچنین اندکی به تحلیل رویدادها و وقایع پرداخته و در مجموع، به دلیل تفکر مشیت گرایانه، بیشتر مورخی تقدیر گراست تا عقل گرا. سبک نگارش کتاب نیز سبکی ساده، بی پیرایه و ادبی است.

    کلیدواژگان: مستوره اردلان، تاریخ الاکراد، امرای اردلان، روش و بینش تاریخ نگاری
  • علی اصغر حسین زاده، مهران اسماعیلی*، عباس میرزائی صفحات 99-116

    نفس المهموم فی مصیبه سیدنا الحسین المظلوم از مقتل هایی است که بیش از دیگر مقتل های نگاشته شده در دوره معاصر با اقبال و توجه جامعه شیعی روبه رو شده است. شیخ عباس قمی (د 1319ش) در نگارش این کتاب از روش محدثان بهره برده و کوشیده اثر خود را با تکیه بر منابعی که معتبر شمرده به رشته تحریر درآورد. نفس المهموم گام درخور توجهی در جهت پالایش مقتل، از افزوده های دوره قاجاری برداشته، اما به نظر می رسد این فرایند به تولید روایتی واحد و منسجم از رویداد عاشورا منتهی نشده است. مهم ترین کاستی های نفس المهموم این هاست: اتکا و ارجاع بیش از حد به برخی از  مورخان و محدثان بدون نقادی روایت های ایشان، عدم شناسایی منبع نخست گزارش ها، فقدان فرایند راستی آزمایی گزارش ها، بی توجهی به تعارض میان گزارش ها، بهره نبردن از علوم دیگر از جمله تاریخ برای ترجیح گزارش های متفاوت و نبود انسجام در نتیجه گیری و انتخاب گزارش مرجح. در نتیجه خواننده به رغم فاصله گرفتن از تحریفات دوره های متاخر، خود را در میان گزارش های متعدد و متعارض، رها شده و سرگردان می یابد و رای مشخصی از سوی محدث قمی دریافت نمی کند.

    کلیدواژگان: شیخ عباس قمی، نفس المهموم، تاریخ نگاری حدیثی، مقتل نگاری
  • مجتبی سلطانی احمدی*، سارا خاتمی، مصطفی گوهری فخرآباد صفحات 117-146

    اگر چه در گزارش های موجود درباره خدیجه(س) روایات اختلافی کمتری نسبت به دیگر شخصیت های برجسته صدر اسلام به چشم می خورد، اما تاثیر گرایش های فکری، مذهبی و تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی دوران حیات مولفان بر بازنمایی این شخصیت بی تاثیر نبوده است و شماری از نویسندگان فریقین گاه دیدگاه های متفاوت و قابل نقدی درباره ایشان مطرح کرده اند. مقاله حاضر، در صدد بررسی این دیدگاه ها مخصوصا آراء نویسنده فقید لبنانی، جعفر مرتضی عاملی در خصوص خدیجه(س) است. در این میان به تاثیر حضور عایشه نه تنها به عنوان همسر پیامبر، بلکه دختر نخستین خلیفه پس از ایشان و جایگاه رفیع وی در میان برخی فرق نیز توجه شده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مولفه های کلامی نویسندگان شیعی و رقابت های آنان با اهل سنت گاه موجب شده است تا آن ها درباره سن خدیجه(س)، همسران پیشین و فرزندانش، نظرات شاذی ارایه کنند. در باور آن ها کم نشان دادن سن خدیجه(س) و دوشیزه بودن وی هنگام ازدواج با رسول خدا(ص)، ایشان را در جایگاهی رفیع تر از عایشه _که در مقام مفاخره با دیگر همسران پیامبر بر این دو موضوع تاکید می ورزید_ می نشاند.

    کلیدواژگان: خدیجه(س)، عایشه، همسران پیامبر، تاریخ نگاری شیعی
|
  • Seyed Hassan Mahdikhani Sarvijah * Pages 3-25

    Sharif Raḍi (d. 406 AH) has mentioned two people: ʿAlaa bin Ziyad Harithi as a wealthy person and ʿAaṣim bin Ziyad Harithi as an ascetic who have been preached by Imam ʿAlī (AS) in one of the sermons of Nahj al-Balāghah. The present study has analyzed the content of the sermon and the persons mentioned in it based on the news and reports of historical, rijali, hadith and literary sources. ʿAaṣim Ibn Ziyad Harithi, and ʿAlaa Ibn Ziyad Harithi, are unknown in history, and Sharif Raḍi, and his predecessors and successors, have confused Ala Ibn Ziyad ʿAdavi (d. 94 AH) with ʿAaṣim Ibn Ziyad; Also, Sharif Raḍi and some others have mistakenly named ʿAlaa Ibn Ziyad Harithi, instead of Rabi Ibn Ziyad. In addition, it seems that the original report is related to Hasan al-Baṣri, but it is attributed to Imam ʿAlī (AS) in Nahj al-Balāghah and other sources.

    Keywords: Imam ʿAlī, Nahj al-Balāghah, ʿAaṣim Ibn Ziyad, ʿAlaa Ibn Ziyad, Rabi Ibn Ziyad, Hasan Baṣri
  • Mohammad Taqavi * Pages 27-45

    Futūḥ Misr va Akhbāruha by Ibn Abd Al-Hakam is one of the works on Futūh in Early Islamic Historiography that was written about Western Islamic Lands, especially Egypt. The pioneering nature of this book, which historians have used since then, makes it necessary to obtain the historical approach of Ibn Abd Al-Hakam and what affecting his historiography. This issue has been considered in this research with a partial view of the narratives of the mentioned book. On this basis, firstly, the importance of historical information of this book in the course of Islamic Futūḥ-writings has been examined and then based on ethnic and religious-jurisprudential attitudes that can be recognized in the historical thought of Ibn-Abd al-Hakim, his way of narrating the process of Muslim conquests in Egypt is studied. In many cases, those attitudes have been used in parallel with each other in the book's narrations

    Keywords: Ibn Abd Al-Hakam, Futūḥ Misr va Akhbāruha, Islamic Egypt, Futūḥ-Writing, Early Islamic Historiography
  • Hossein Sepidnameh *, Ahmad Salehi Kakhki, Sayed Hashem Hosseini, Ebrahim Raygani Pages 47-77

    Neyshabur, IranThe Ismā'iliyah is one of the most important sects of Shīʿite in the early and middle centuries of Islam, and despite the written historical sources indicating their presence in Arrajān State in the southwest of Iran, their castles and fortifications in this area, especially in the mountainous area to the north and east of it, has not been investigated and studied archaeologically so far. The most important goal of this article is the archaeological investigation and study of the castles attributed to them in this area. Therefore, this article seeks to answer that to what extent the number of castles attributed to this political-religious movement is consistent with the historical texts? The method of gathering the data of the article is based on library sources and archaeological survey of the studied castles and also has a descriptive-historical research method with a cultural history approach. The results of the following article show that due to the strategic geographical location and the economic importance of the Arrajān state for Ismā'iliyah, they entered the Arrajan state from the beginning of the fifth century AH. According to historical texts and comparison with archeological evidence, there have been more than four strong forts of the Ismā'iliyah bases that indicates the presence of followers of this sect in Arrajān region and their political and military activities in this region, especially during the Seljuk period

    Keywords: Ismā'iliyah in Iran, defensive fortifications, Casteles Ismā'iliyah, Historical Geographic of Arrajān State, Relationship of Ismā'iliyah, Seljuk
  • Behzad Mafakheri * Pages 79-97

    The book Tārīkh al-Akrād by Masturah Ardalān is one of the works on the history of Kurdistan that includes the political events of Ardalān rulers by Mastoore Kurdestani. The question is that Tārīkh al-Akrād in which types of historiographies is being placed, and what is its author approach, method and vision in this work? The findings of the research show that Kurdish history is in the category of traditional dynastic historiography and the principles of traditional historiography can be well observed in it. In analyzing the events, the author believed in divine dispensation and believed less in the role of human will and planning in the formation of events. In this context, she has done a little analysis of events and overall, due to providential thinking, she is more of a deterministic historian than a rationalist. The writing style of the book is also simple and literary.

    Keywords: Masturah Ardalān, Kurdish history, Ardalān rulers, Historiography
  • Ali Asghar Hosseinzadeh, Mehran Esmaeili *, Abbas Mirzaei Nokabadi Pages 99-116

    Nafas al-Mahmūm, is written about the martyrdom of Husayn bin ʿAli  and  has met with the favor and attention of the Shiite community more than other similar writings. In composing this book, Sheikh Abbas Qumi (d. 1941) used the method of hadith scholars, emphasizing on isnad, and tried to write his work based on sources that he considered authentic. Al-Qumi sought to put aside the last layers from the martyrdom of al-Husayn literature, which were often added during the Qājārid era (1789-1925). However, this process does not seem to produce a single, coherent narration of the ‘ashura event. The main shortcomings of the book are:  relying on some historians and hadith scholars and referring to their sources frequently without criticizing their narrations, not identifying the primary sources of the tradition or ignoring it, lack of reports verification, lack of checking the accuracy of the reports, ignoring conflict between reports, lack of historical approach and finally, the lack of coherence in the conclusion and selection of the preferred report. It can be said that although this book keeps the reader away from the distortions of the late period, the number of different reports on each issue does not allow the reader to find out Qumi's opinion.

    Keywords: Sheikh Abbas Qumi, Nafas al-Mahmūm, Hadith Histoiography, Maqtal al-Husayn
  • Mojtaba Soltani Ahmadi *, Sarah Khatami, Mostafa Gohari Fakhrabad Pages 117-146

    Although in the existing reports about Khadīdjah (pbuh), there are less conflicting narrations than other prominent personalities of the early days of Islam, but the influence of intellectual, religious and cultural, social, and political developments during the lifetime of the authors have had an effect on the representation of this character. So, a number of writers from fariqiyn have sometimes put forward different and critical views about her. This article aims to investigate those views, especially the opinions of the late Lebanese writer, Jafar Morteza Aamili, regarding Khadīdjah (pbuh). Meanwhile, the influence of Aisha's presence not only as the Prophet's wife, but also as the daughter of the first caliph after him and her high position among some factions has been noticed, the findings of this research indicate that the theological components of Shia writers and their competition with Sunnis have sometimes caused them to present wrong opinions about the age of Khadija, her previous husbands and her children. In their opinion, understating the age of Khadīdjah (pbuh) and her virginity when she married the Messenger of God (pbuh) put her in a higher position than Ayesha - who emphasized these two issues in the position of pride with the other wives of the Prophet.

    Keywords: Khadīdjah, Aisha, wives of the Prophet, Shiite historiography